Dieta bez laktozy Co można jeść, a co nie

Dieta w sąsiedztwie nietolerancji laktozy jest formą leczenia osób, których istota żywa nie trawi cukru znajdującego się w mleku. Tego typu dieta łagodzi objawy nietolerancji pokarmowej oraz zapobiega ich ponownemu pojawieniu się. Na czym polega dieta w sąsiedztwie nietolerancji laktozy? Czy wiecznie powinno się w pełni wykreślić z jadłospisu węglowodan mleczny? Jakimi produktami wolno zamienić mleko zaś jego przetwory?

Dieta przy nietolerancji laktozy to dieta eliminacyjna, która jest formą leczenia objawowego nietolerancji laktozy. W związku z tym jest płeć słaba przeznaczona gwoli noworodków, niemowląt, dzieci oraz dorosłych, których biont nie trawi cukru mlecznego. Dieta w pobliżu nietolerancji laktozy zakłada całkowitą eliminację z jadłospisu (dieta bezlaktozowa) albo zaledwie ograniczenie spożycia produktów zawierających laktozę (nie wiecznie wypada gdyż doskonale wykluczać z diety węglowodan mleczny). Uzupełnieniem leczenia dietetycznego mogą stanowić tabletki zawierające laktazę. Konkretne zalecenia zależą od postaci nietolerancji laktozy, nasilenia objawów a wieku chorego.

Dieta przy nietolerancji laktozy – zasady

Osoby z pierwotnym a wtórnym (nabytym) niedoborem laktazy nie muszą absolutnie kasować z diety mleka zaś innych produktów zawierających cukier mleczny. Mogą je spożywać, wszak w ograniczonych ilościach – konieczne jest zaledwie noeza swojego dopuszczalnego limitu. Wyjątkiem są sytuacje, jak objawy nietolerancji pokarmowej są niesłychanie nasilone – dopiero trzeba zastosować dietę bezlaktozową.

Z kolei osoby z wrodzonym niedoborem laktazy muszą bezwzględnie stosować dietę bezlaktozową przy użyciu całe życie, bowiem nie tolerują nawet niewielkich ilości pożywienia zawierającego węglowodan mleczny. Nieprzestrzeganie zasad diety może nawet grozić ich życiu.

Dieta przy nietolerancji laktozy – co można jeść

Dieta przy nietolerancji laktozy – co można jeść?

Większość osób dorosłych z nabytym względnie pierwotnym niedoborem laktazy toleruje niewielkie ilości produktów zawierających węglowodan nabiałowy – w większości wypadków jest to jednorazowa ilość w przybliżeniu 5-10 g laktozy, inaczej 100-200 ml słodkiego mleka. Dlatego przy tych chorych nie ma potrzeby całkowitego wykluczania produktów mlecznych z diety, a tylko bariera ich spożycia a wybieranie produktów mlecznych o niewielkiej zawartości laktozy. Należy jeno określić jedyny stan tolerancji laktozy, obserwując funkcja między ilością spożywanego mleka zaś pojawianiem się objawów nietolerancji.

Osoby z pierwotnym a nabytym niedoborem laktazy mogą spożywać produkty mleczne poddane procesowi fermentacji (np. maślanka, kwaśna śmietana, sery pleśniowe, kefir, jogurt), skoro zawarte w nich bakterie probiotyczne produkują laktazę, oraz tym samym wspomagają bieg rozkładu cukru mlecznego. Po ich spożyciu objawy nietolerancji pokarmowej się nie pojawiają, co więcej – zmniejszają poziom ich nasilenia. Dodatkowo tego typu produkty mogą wyrównać niedobory wynikające spośród wyeliminowania mleka tudzież produktów mlecznych z jadłospisu.

Bezpiecznie można sycić się oraz sery twarde dojrzewające (tj. cheddar, gouda, parmezan), dlatego że praktycznie nie zawierają laktozy, w związku spośród tym na komplet są akuratnie tolerowane przy użyciu osoby z nietolerancją tego cukru. Również w serach kremowych np. Brie, Fromage azaliż w serach topionych spoistość laktozy jest mniejsza w porównaniu np. aż do serów twarogowych.

Ponadto w sklepach można wykopać mleko o obniżonej zawartości laktozy, które jest prawidłowo tolerowane przy użyciu osoby cierpiące na ten wariant nietolerancji pokarmowej.

Uzupełnieniem leczenia dietetycznego mogą znajdować się tabletki zawierające laktazę, które jest dozwolone sycić głód bez owijania w bawełnę nim planowanym pokarmem składającym się z nabiału. Ułatwią one konkokcja mleka natomiast ograniczą występujące po jego spożyciu nieprzyjemne dolegliwości ze okolica przewodu pokarmowego takie jak: wzdęcia, czułość pełności, bóle brzucha, nudności, biegunki zaś kolki jelitowe.

Dieta przy nietolerancji laktozy – czym podmienić mleko?

Osoby spośród wrodzonym niedoborem laktazy względnie te z ciężką postacią nietolerancji laktozy powinny stronić produktów zawierających cukier mleczny. Mleko krowie, kozie, owcze oraz inne pochodzące od ssaków mogą z powodzeniem dać w zamian mlekiem roślinnym: gryczanym (z ziarna gryki zaś soi), sojowym, ryżowym (z brązowego ryżu), kokosowym (powstaje spośród wyciśniętego miąższu orzechów kokosowych), kukurydzianym (na bazie syropu kukurydzianego) azali owsianym natomiast produktami wytwarzanymi na ich bazie. Osobom spośród nietolerancją laktozy polecane jest zwłaszcza wytwarzany spośród mleka sojowego ser tofu, gdyż jest dobrym źródłem wapnia natomiast białka. Niestety, przypuszczalnie być przyczyną alergie, tudzież niedaleko długotrwałym stosowaniu przypadkiem znajdować się przyczyną problemów spośród tarczycą.

Poza tym w sklepach jest dostępne mleko bezlaktozowe a sery i inne produkty mleczne niezawierające cukru mlecznego. Są one oznakowane napisem ,,nie zawiera laktozy”. Warto wiedzieć, iż mleko, które nie zawiera laktozy, ma tak duża liczba samo wapnia, co mleko zwykłe.

Dieta przy nietolerancji laktozy – czym podmienić mleko

Czym zamienić wapń, witaminę D i białko?

Dieta bezlaktozowa może doprowadzić do niedoboru wapnia, w związku z tym należy wprowadzić do jadłospisu inne produkty, które zawierają ów pierwiastek: natkę pietruszki, jarmuż, fasolę, otręby pszenne, kaszę (np. gryczana, jęczmienna), szproty tudzież sardynki. Na rynku dostępne są soki owocowe natomiast mąka wzbogacane w wapń. Ponadto należy selekcjonować wody mineralne o wysokiej zawartości wapnia (co w żadnym razie 50mg wapnia w przeliczeniu na 1 litr wody). Komponując repertuar powinno się wywiać poniżej uwagę to, iż niektóre jarzyny (szpinak, szczaw, rabarbar, buraki) tudzież używki (herbata, kawa) zawierają szczawiany, które obniżają absorpcja wapnia.

W niektórych przypadkach wskazane jest aplikacja suplementów wapnia w celu uzupełnienia jego zawartości w organizmie, wyjątkowo w okresie dzieciństwa,młodości, ciąży i okresu karmienia oraz tuż przy osób zagrożonych osteoporozą.

Z kolei źródłem witaminy D, której oraz przypadkiem zabraknąć w diecie blisko nietolerancji laktozy, są ryby.

Natomiast niedobory białka mogą wyrównać mięso, drób, ryby, klejnoty rodzinne i nasiona roślin strączkowych. Dobrym rozwiązaniem jest też mleko sojowe, które zawiera podobną część białka co mleko krowie.